Pääsiäinen - kristittyjen suurin juhla

Pääsiäinen on kristinuskon suurin juhla. Paaston kautta laskeudutaan pääsiäiseen ja juhlitaan ylösnousemusta. Pääsiäisjakso jatkuu helluntaihin, Pyhän Hengen vuodattamisen juhlaan.

Pääsiäisessä on kaikki. Yhteys, pelko, suru, kipu, kuolema, ja kuolemaa suurempi ilo ja rakkaus. Kulje tie Jeesuksen kanssa ja ihmettele tyhjää hautaa. Hän on ylösnoussut!

Tältä sivulta löydät kootusti kaikki pääsiäisen jumalanpalvelukset ja tapahtumatiedot Kirkkonummen suomalaisessa seurakunnassa.

Rukous pääsiäisenä:

Jeesus Kristus,

meidän Herramme ja Vapahtajamme.

Seurasimme tietäsi Getsemanen puutarhasta Golgatan ristille.

Sinä jäit yksin.

Kaikkein lähimmätkin ystäväsi väsyivät tukemaan sinua.

Kiitos, että olit uskollinen.

Kiitos, että annoit henkesi meidän vuoksemme.

Tänä ihmeellisenä aamuna mekin iloitsemme

yhdessä opetuslasten ja kaikkien ystäviesi kanssa.

Hauta on tyhjä!

Kuolema ei voinut pitää sinua vallassaan.

Ylistämme sinua, joka elät nyt ja aina. Aamen.

Iloa, valoa ja toivoa!

Alttarikaiteella olevassa lasimaljakossa hiirenkorvilla olevia koivunoksia, joilla roikkuu pääsiäismunia.

Paasto valmistaa juhlaan

Paasto alkaa tuhkakeskiviikkona päättyen pääsiäiseen. Paaston avulla ihminen tavoittelee mielenmuutosta ja keskittyy olennaiseen. Osallistuminen paastoon on aina vapaaehtoista. Paastonaikana elämä yksinkertaistuu: syödään eri lailla, hidastetaan vauhtia ja hiljennytään. Samalla annetaan tilaa hengellisyydelle. Aineellisesta hyvästä ja nautinnoista – esimerkiksi ruuasta, juomasta tai muusta kuluttamisesta – karsimisen toivotaan kasvattavan kykyä keskittyä olennaiseen, kuulla sydämen ääntä ja seurata Kristusta.

Katso myös paastoon ja pääsiäiseen liittyviä tapahtumia. Kuljemme yhdessä kohti pääsiäistä. Tervetuloa mukaan!

Ekopaasto 2024 – arjen tekoja ja toivon sanoja

Vuoden 2024 Ekopaastossa kierrätetään viime vuonna hyväksi havaittua teemaa: ”Arjen tekoja, toivon sanoja.” Ekopaastoa vietetään 14.2. – 30.3.2024. Valtakunnallisessa kampanjassa innostetaan suomalaisia liittymään pääsiäispaastoon, rohkaisemaan kohtuuteen ja vahvistamaan luontosuhdetta, niin että voimme osaltamme olla mukana hillitsemässä ilmastonmuutosta ja lievittämässä ilmastoahdistusta.

Kampanjassa vinkataan tapoja, joilla voi säästää energiaa. Syyllistämisen sijaan ideana on rohkaista tekemään itselleen mahdollisia tekoja. Kampanjaan sisältyy myös haaste, johon on helppo liittyä mukaan.

Tämän vuoden paastokalenterissa on mukana myös Ekopaasto-vinkkejä!

Liity mukaan Ekopaastoon ja seuraa somessa tunnisteella #ekopaasto.

Lue lisää Ekopaaston kampanjasivustoltaLinkki avautuu uudessa välilehdessä