Pyhän Mikaelin uurnalehto

Uurnalehto kuva keväällä

Rovastinpolku, 02400 Kirkkonummi

Pyhän Mikaelin uurnalehto on Kirkkonummen seurakunnan uusin hautausmaa. Kirkon koillispuolella oleva, hehtaarin laajuinen uurnalehto vihittiin käyttöön 26.8.2001. Alueen suunnitelleen arkkitehti Bey Hengin ajatuksena on ollut, että kirkolta alueelle lähestyttäessä uurnalehto avautuu kuin syli. Keskellä hautausmaata on risti sekä seitsemän graniittista porttia, jotka johtavat hautausmaan eri osastoille. Vihersuunnittelusta vastasi Ympäristösuunnittelu Liisa Alanko Oy.

Uurnalehdossa on neljän uurnan hautoja, kaksi muistolehtoa, sirottelualue, kolumbaario sekä erillinen osasto sotiemme veteraaneille.

Hauta-alueet on katettu kokonaan monivuotisilla kasveilla, näin ollen haudoille ei saa tehdä mitään istutuksia. Hautauksia tehdään vain sulan maan aikana. Talvella uurnat säilytetään kirkon toimituskappelissa olevassa kaapistossa.

Uurnalehdossa on kivetty alue, joka on tarkoitettu siunauksen yhteydessä tulleille kukkalaitteille. Kiitoskivet on tarkoitettu myös muualle, muistolehtoihin tai sirottelualueelle haudattujen vainajien muistelupaikaksi.

Kuva: Maria Castren