Päivän Sana 30.04.2017
- Koittaa aika - sanoo Herra Jumala -
jolloin minä lähetän maahan nälän.
En leivän nälkää,
en veden janoa,
vaan Herran sanan kuulemisen nälän.

Aam. 8:11

Kirkon perheneuvonnalla on suuri kysyntä

Kynnys hakea apua parisuhteen ongelmiin perheneuvonnasta on madaltunut. Kuva: Lars-Peter Roos / Folio.Kirkon perheneuvontapalvelut ovat suosittuja. Viime vuonna kirkon perheasiain neuvottelukeskuksissa kävi kaikkiaan yli 16 500 ihmistä.

 

Miesten osuus asiakkaista oli 42 %. Suurin osa kävijöistä oli 30–39-vuotiaita pienten lasten vanhempia. Myös nuorten aikuisten osuus asiakkaista kasvoi.

 

– Vaikka perheneuvonnassa työskennellään pääasiassa aikuisten kanssa, on keskusteluissa ja työskentelyssä vahvasti esillä koko perheen, myös lasten hyvinvointi, kirkon kasvatuksen ja perheasioiden johtaja Päivi Kähkönen sanoo.

 

Asiakasmäärä kasvussa Kirkkonummella

 

Kirkkonummella seurakuntien perheasiain neuvottelukeskus tekee yhteistyötä kunnan kanssa. Toiminta on osa Kirkkonummen kunnan palvelutuotantoa. Viime vuonna myös Inkoon ja Siuntion kunnat tekivät ostopalvelusopimuksen.

 

Vuonna 2013 perheasiain neuvottelukeskuksella oli 294 asiakasta. Määrä on kasvussa.

 

– Useimmiten apua etsitään parisuhteen vuorivaikutusongelmiin ja erokysymyksiin, johtava perheneuvoja Yvonne Terlinden kertoo.

 

– Suurin osa asiakkaista tulee pariskuntina, mutta osa käy myös yksin esimerkiksi erotilanteessa keskustelemassa elämänvaihekriiseistä.

 

Vastaanotto keskustassa ja Veikkolassa

 

Kirkkonummen perheasiain neuvottelukeskus sijaitsee kuntakeskuksessa seurakuntatalon yhteydessä.

 

– Veikkolassa aloitimme viime syksynä säännöllisen vastaanoton yhtenä päivänä viikossa, Terlinden iloitsee.

 

– Kehitämme myös ryhmätoimintaa. Ensi syksynä alkaa eroryhmä. Tässä tarvitaan yhteistyötä muiden toimijoiden kanssa, sillä ammattitaitoisista ohjaajista on puutetta.

 

Kunnioitus ja kiireettömyys ovat työn kulmakiviä

 

Viime vuonna lähes kaikissa perheasiain neuvottelukeskuksissa otettiin käyttöön valtakunnallinen asiakaspalautejärjestelmä. Asiakaspalaute mahdollistaa työn laadun seuraamisen ja edesauttaa työn kehittämistä.

 

– Tähän mennessä saadun palautteen perusteella ihmiset ovat erittäin tyytyväisiä saamaansa apuun. Tapaamiset ovat olleet kunnioittavia, kiireettömiä ja puolueettomia, mikä on tärkeää kohdattaessa pariskuntia, Päivi Kähkönen kertoo.

 

– Tapaamisissa on puhuttu ”oikeista asioista”. Yli 90 % vastaajista arvioi myös voivansa suositella kirkon perheneuvonnan palveluja tuttavilleen.

 

Perheneuvontaa verkossa

 

Kirkon perheneuvonta kohtaa ihmisiä myös verkossa. City.fi -sivustolla toimivassa on vajaan kahden vuoden aikana vieraillut noin 350 000 kävijää.

 

Perheneuvojat eri puolilta maata vastaavat heille lähetettyihin kysymyksiin koskien läheisiä ihmissuhteita. Palvelussa julkaistaan myös teema-artikkeleita, joissa pohditaan esimerkiksi sitoutumista, seksuaalisuutta tai mustasukkaisuutta.

 

70 vuotta perheneuvontaa

 

Kirkon perheneuvonta täyttää tänä vuonna 70 vuotta. Kirkolla on kaikkiaan 41 perheasiain neuvottelukeskusta, joiden neuvontapalvelut ovat luottamuksellisia ja pääsääntöisesti asiakkaille maksuttomia.

 

Siirry

Katso myös:

Kirkon tiedotuskeskus
ja Timo Hormio





Julkaistu 6.3.2014 19:20 | sivu pävitetty 6.3.2014 klo 11:47:54
Kirkkonummen Seurakuntayhtymä
PL 26, 02401 Kirkkonummi
Seurakunnantie 1
Puhelinkeskus (09) 80501
Fax (09) 853 3169
www.kirkkonummenseurakunnat.fi
Avoinna: ma-pe klo 9.00 - 15.00
Kesä-, heinä- ja elokuussa:
ma-to klo 9.00 - 11.30 ja 12.30 - 15.00
pe suljettu